02-06-2021 Van schadeherstelbedrijf naar mobiliteitspartner

Een keertje niet zoomen – dat vinden we leuk! Tegen half acht zijn we met een heel groepje verzameld bij garagebedrijf Van der Sluijs in Driebergen, een van de vestigingen van de Knoop Autogroep, waar ook vestigingen in Den Dolder, Zeist, Nieuwegein, Houten en Vianen bij horen. Directeur Jaco Knoop staat ons al op te wachten.

Universeel

“Van der Sluijs bestaat al sinds 1937,” vertelt onze gastheer, “een traditioneel garagebedrijf was het, met een benzinepomp voor de deur en een kraanwagentje op de parkeerplaats.” In 2001 werd Knoop er chef werkplaats, nadat hij bij een ander bedrijf was opgeklommen van leerling-monteur tot eerste monteur. Van der Sluijs was toen al enige jaren Citroën-dealer. In 2002 werd het een universeel schadeherstelbedrijf, en dat is het nu nog steeds. Bij zo’n garagebedrijf kun je met elk merk en elk type auto terecht.

Knoop Autogroep

In 2007 kreeg Knoop de kans om het bedrijf over te nemen, want de oude Van der Sluijs vond het welletjes. In de jaren daarna volgden andere garagebedrijven in de regio, die allemaal onderdeel werden van de Knoop Autogroep. “Omdat dit allemaal universele schadeherstelbedrijven zijn, is er veel kennis in huis,” zegt Knoop, “op elke vestiging hebben wij specialismen ontwikkeld, bijvoorbeeld onderhoud van bussen of reviseren van automatische versnellingsbakken. Een van de vestigingen is gespecialiseerd in het updaten van software in auto’s.” In de vestiging Driebergen wordt veel onderhoud gedaan aan het wagenpark van Defensie en van speciale politie-eenheden, auto’s die eigenlijk geen dag gemist kunnen worden. Hetzelfde geldt voor autobussen en vrachtwagentjes van bezorgdiensten. “Die kun je geen drie weken laten wachten,” vindt Knoop, “en die worden dan ook supersnel op de brug gezet!”

Mobiliteitspartner

Moderne garagebedrijven ontwikkelen zich in toenemende mate van ‘schadeherstelbedrijf’ tot ‘mobiliteitspartner.’ Om die reden, en om vertrouwd te raken met de techniek van elektrisch vervoer is Van der Sluijs in Driebergen enige tijd geleden begonnen met verkoop en verhuur van elektrische brommers. Een andere vestiging is onlangs aangesloten bij de formule NexDrive, het servicenetwerk voor elektrische en waterstofauto’s. Daarmee wordt een nieuwe markt aangeboord, weliswaar enigszins sneller dan gepland, vanwege de coronamaatregelen. “Als je als garagebedrijf wilt overleven, moet je die ontwikkelingen volgen.”

Minder onderhoud

Elektrische auto’s hebben minder bewegende delen, waardoor ze minder onderhoud nodig hebben. Echter, het duurste onderdeel van een elektrische auto, de accu, vertoont wel eens kuren. Een bedrijf dat goed is in het repareren en balanceren van accu’s, heeft dan ook een streepje voor. Ook daarin is een van de vestigingen gespecialiseerd. Elektrisch rijden zet door, verwacht Knoop, evenals rijden op waterstof.

Nieuwe generatie

Zelf sleutelen – dat doet Knoop niet meer. “Dat hebben de jongens liever niet,” legt hij uit, “want de techniek gaat zó snel! Ik ben nog uit de tijd van de spanningzoeker – daar lachen mijn mensen om.” Knoop heeft veel bewondering voor de nieuwe generatie automonteurs, zo handig als zij zijn met de moderne technologie waarmee auto’s van nu vol zitten. Het gebeurt echter ook wel eens dat er een heel bijzondere auto wordt binnengebracht, zoals de uit Japan geïmporteerde, verlengde Rolls Royce. “Dat vinden de oudere monteurs leuk om te doen, en om aan de jongeren te laten zien hoe je dat aanpakt.”