04-01-2017 Webontwikkelingen

Terugblik

‘In ICT-context kan 2016 wel het jaar van de responsive websites worden genoemd’, begint Han. Wat is dat precies? Een responsive website past zich aan het scherm aan waarmee een bezoeker de website bekijkt. Er is dus maar één website, maar die is zowel op een desktop monitor, een tablet, een laptop als een smartphone goed te bekijken. Volgens Han is dit een belangrijk feit in de ontwikkeling van webdesign.

Hoge ranking

Goede responsiviteit leidt tot een hogere ranking bij Google. Je kunt de ‘mobielvriendelijkheid’ van je eigen website zelf testen. Het testproces duurt ongeveer twintig seconden; je krijgt dan daarna tips ter verbetering. ‘Belangrijk om daar dan ook echt iets mee te doen’, adviseert Han, ‘want men surft steeds vaker onderweg – dus via een mobiel apparaat. Om die reden moet je website snel laden’. Goed om te weten: de snelheid van een website hangt samen met vindbaarheid via Google. Denk daaraan als je foto’s en filmpjes plaatst: dergelijke zware bestanden remmen de laadsnelheid heel sterk af. Alles is te testen, dus snelheid ook. Professionals doen dat via Pingdom, middels een abonnement. Niet-professionals kunnen hier (gratis) terecht voor een indicatie.

En in 2017?

Han verwacht dat 2017 het jaar van encryptie zal worden, met het oog op internetveiligheid. Dit zal gaan meetellen bij de Google-ranking. Daarnaast zal er op websites meer bewegend beeld te zien zijn, vooral over de hele breedte van het scherm. De norm wordt surfen via de mobiele telefoon. Sterk in opkomst is Woo Commerce, een webshop plugin voor WordPress. Iedereen een eigen winkeltje!

Een samenvatting van de wetenswaardigheden is op de website van Haicu te vinden.