09-05-2018 Wat is voordeliger? Over fiscale keuzes maken

Op de zaak of privé?

‘De auto staat op naam van de zaak.’ Je hoort ’t wel eens iemand zeggen, in het café of op een verjaardagsfeestje, maar is dat nu wel verstandig? Aan de ontbijttafel legt Marcel Verheul het ons uit.

‘Op naam van de zaak is niet altijd voordeliger,’ zegt Marcel, ‘het hangt er maar net van af hoeveel je rijdt.’ Een goede vuistregel is: hoe meer zakelijke kilometers je maakt, hoe gunstiger het is om de auto privé te houden. De grens ligt op ongeveer 18.000 kilometer per jaar. Rijd je minder, dan zet je de auto op naam van de zaak. Simpel, nietwaar?

De regels zijn ingewikkeld en de fiscus kijkt kritisch mee. Voor een auto die je in privé hebt, moet je een kilometeradministratie bijhouden. Voor de auto van de zaak hoeft dat niet. ‘Let wel,’ waarschuwt Marcel, ‘we hebben het nu over een auto die je bezit is, niet over leasen!’ Uit ervaring weet hij dat velen meestal geen idee hebben wat de auto hen kost. ‘Sommige mensen geven onbedoeld meer uit aan hun auto dan aan hun huis!’ Dat is een goede waarschuwing, vinden wij van Half Acht. Iedereen neemt zich voor om het straks, na het ontbijt, direct te gaan doorrekenen!

Eenmanszaak of BV?

Hierna horen wij welke afwegingen je moet maken voor je een rechtsvorm voor je bedrijf kiest. Volgens Marcel is een eenmanszaak fiscaal gezien voordeliger, maar ook riskant. De eenmanszaak, dat ben je immers zelf (natuurlijk persoon); jij bent zelf de aansprakelijke partij. Wie een BV (rechtspersoon) opricht, doet dat hoofdzakelijk om risico af te dekken. ‘Je moet echter veel winst maken wil een constructie met een BV aantrekkelijk zijn,’ aldus Marcel. Daarnaast worden een BV veel administratieve lasten opgelegd; er moet bijvoorbeeld een loonadministratie zijn en de jaarstukken moeten worden gepubliceerd. De eigenaar van een BV, de DGA (directeur-grootaandeelhouder) ontvangt salaris; de eigenaar van een eenmanszaak geniet winst uit onderneming. Dit wordt anders belast.

AA of RA?

‘Als je er zelf niet zoveel verstand van hebt, moet je je goed laten adviseren,’ vindt Marcel; ‘kies bij voorkeur een AA-accountant met fiscale kennis of een registerbelastingadviseur die kan boekhouden. Een registeraccountant is voor een MKB’er meestal wat veel van het goede; die worden over het algemeen meer ingeschakeld voor grote organisaties.’