Bas Obbink is de ondernemer achter WAS bouwtechniek & bouwbegeleiding. Daar heeft hij ons al eens eerder iets over verteld; vandaag geeft hij wat voorbeelden, losjes aan de hand van uitspraken van Jos Burgers. Deze zijn ontleend aan het bundeltje dat we van Jan en Wim kregen bij hun presentatie over relatiemanagement.
‘Wie vergeet zich voor te bereiden, moet zich erop voorbereiden vergeten te worden’
Een waarheid als een koe, vindt Bas. Goede voorbereiding is misschien niet het halve werk, maar wel een groot deel! Je kunt tijdens bouwprojecten van alles tegenkomen: asbest, al dan niet lekkende olietanks of zelfs archeologische vondsten. Denk hier ook aan arbeidsintensieve taken zoals het aanvragen van een bouwvergunning. Vaak erg ingewikkeld, maar met een goede voorbereiding best tot een goed einde te brengen. Dat van die goede voorbereiding geldt trouwens niet alleen voor technische mensen zoals Bas.
‘Geef nooit korting zonder daar iets voor terug te vragen’
Het gebeurt wel dat mensen een mooi plan hebben en daar dan een offerte voor vragen. Soms schrikt men van de voorgelegde prijsopgave, want ‘het mocht eigenlijk niks kosten,’ – met zo’n reactie worden alle Half-Achters wel eens geconfronteerd. Wat zeg je dan? Wat moet je doen als de klant om korting vraagt of je aanbod te duur vindt? Hierover ontstaat een levendige discussie.
Waarom zou je iets afdoen van een redelijke prijs, vragen enkelen zich af – je zegt toch niet zomaar wat. Als je direct overstag gaat, zou de klant ook nog wel eens kunnen denken dat je dat juist wel deed. Je moet een korting kunnen verklaren, wordt gezegd. Een korting is geen cadeautje, maar een eerlijke ruil.
Wat is eigenlijk ’te duur?’ Mensen die zelf een ander vak hebben, hebben vaak geen idee hoeveel werk iets is. Het in orde maken van een bouwvergunning kan alles bij elkaar wel twee dagen duren. Karin, die regelmatig grote bijeenkomsten organiseert, vertelt dat ‘het uitnodigen van een paar sprekers en experts’ steeds een kwartiertje kost, maar alles bij elkaar ook wel een dag tot anderhalve dag duurt.
‘Er zijn ook klanten die je je concurrent moet gunnen’
Daar hebben wij geen van allen iets aan toe te voegen! We willen graag zaken doen, maar niet tot elke prijs.