20-1-2016 Sales

Hoe kom je van je handel af? Dat is een vraag die ondernemers natuurlijk ernstig bezighoudt. Mensen die misschien geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst komen niet te weten dat je bestaat als je hen dat niet zelf vertelt, stelt Carlo Wijnands, vanmorgen onze gast. Je doet dus aan acquisitie, maar hoe? Hierover wisselen we even van gedachten.

Ondernemer ben je altijd, wordt gezegd, en potentiële klanten kun je altijd tegenkomen: tijdens congressen, open coffees, informatiebijeenkomsten en zo meer. Je moet dus altijd wat visitekaartjes bij je hebben. Je kunt gebruik maken van prikborden (al dan niet digitaal), met anderen samenwerken (al dan niet als vrijwilliger) en dan kun je natuurlijk ook nog flyeren en folderen, digitaal of per ‘gewone post.’

Carlo Wijnands, new business sales coach, vindt veel klanten via LinkedIn. Daarvoor maakt hij gebruik van de tool SalesFeed. Om daar goed gebruik van te kunnen maken is het nodig dat je vooraf goed nadenkt wat je te bieden hebt, maar dat geldt eigenlijk voor alle soorten acquisitie. Als je bijvoorbeeld liever aan telefonische acquisitie doet, moet je eerst een belscript maken. Dat is een ‘groeidocument’ dat je aan de hand van voortschrijdend inzicht steeds bijstelt. ‘Plan er tijd voor in,’ is Carlo’s advies, want anders ga je niet aan de slag. Acquisitie is immers niet ieders liefste bezigheid.

Wij horen over soorten prospects die je aan de telefoon kunt krijgen, bijvoorbeeld de ‘u-belt-precies-op-het-juiste-moment’-persoon. Met hem of haar is vaak wel een afspraak te maken voor een persoonlijk gesprek, want dat was je doel. Je kunt ook de pech hebben dat anderen je voor waren: ‘goh, u bent al de vijfde die over oplossingen voor slecht betalende klanten belt, vanmorgen,’ hoor je dan. Weer anderen stellen zich afwachtend op, houden de boot een beetje af. Daar moet je harder je best voor doen.

Over dit alles ontspon zich een geanimeerd gesprek, en dat alles nog vóór negenen!