22-04-2020 Wees echt

Een Virtual Assistant (VA) is een professional die ondersteuning biedt vanaf een eigen externe werkplek. Je hebt VA’s op allerlei vakgebieden: marketing, PR, webdevelopment en zo meer. In elk geval is het een vak. “Offline en online werken zijn echt twee heel verschillende dingen,” vindt Anne Niemeijer, onze gast aan het digitale ontbijt, zelf gespecialiseerd in sales, en daarvoor opgeleid bij de VA Business Academy. Het doel van de VA is ‘ontzorgen:’ de ondernemer hoeft zich niet meer bezig te houden met werk dat absoluut gedaan moet worden, maar dat er altijd bij inschiet. Acquisitie en verkoop, bijvoorbeeld.

Geen leuk imago

Als je ondernemer bent, moet je iets aan acquisitie doen, zegt Anne, je kunt er niet onderuit, want anders verkoop je niets en verdien je dus ook niets. “Maar begin je over sales, dan duikt bijna iedereen weg,” zo heeft ze gemerkt, “want sales heeft geen leuk imago.” Bijna iedereen heeft wel eens te maken gehad met stereotiepe verkopers; je komt ze tegen als je een nieuwe auto gaat kopen, of krijgt ze aan de telefoon, rond etenstijd. “Dat is hard-selling,” preciseert Anne, “verkoop waar eigenlijk alleen de verkoper zélf maar beter van wordt.” Zelf ziet zij meer heil in witte magie, zoals zij het noemt, een verkooptransactie waar zowel koper als verkoper blij mee kunnen zijn, “maar die andere manier, hard-selling, kan ik je ook leren hoor.”

Ambassadeurs

Een van de belangrijkste aspecten bij verkoop is contact. “Onderhoud dus je contacten,” adviseert onze gast, “ook oude contacten!” Wees behulpzaam; stuur niet overal een factuur voor. Hier kweek je ambassadeurs mee! Mensen die vinden dat het met jou prettig zakendoen is, vertellen dat vaak verder in hun netwerk, en zulke aanbevelingen trekken anderen over de streep. Het helpt als je geïnteresseerd bent in andere mensen en gemakkelijk contact kunt maken, voegt Anne daaraan toe, maar dat soort dingen kun je allemaal leren – en veel oefenen.

Acquisitie in tijden van corona

Zeker in deze tijd zijn social media belangrijk, want eropuit gaan is nu niet mogelijk. Contacten kunnen in het coronatijdperk niet anders worden gelegd dan online of via de telefoon. “Ga geen acquisitie doen via social media als dat je niet ligt,” is Annes advies, “want als je het doet ‘omdat het nu eenmaal moet en omdat iedereen het doet’ voelen mensen dat.” Wij wisselen met elkaar van gedachten over de gevolgen van de coronacrisis. Anne hoopt dat de crisis structurele verandering brengt; “we kunnen dingen heroverwegen,” vindt ze, “onze werktijden, bijvoorbeeld. Waarom zouden we van negen-tot-vijf werken? Met hulp van digitale voorzieningen kun je je werk ook op andere tijden doen.”

Echtheid

Dat je achter je eigen product staat, behoeft geen discussie; als je zelf denkt dat het niet goed genoeg is, voelen anderen dat. Mensen prikken er zó doorheen als je doet alsof. Als je zelf denkt of vindt dat verkoop niks voor jou is, kun je het beter iemand anders laten doen, die er goed in is en er plezier in heeft. “Mensen willen nu eenmaal echtheid zien,” geeft Anne ons mee.