29-01-2020 Gewoon met je smartphone

“Kijker waren we al,” zo begint videovakvrouw Elisabeth Griffioen, “maar nu we (bijna) allemaal een smartphone op zak hebben, zijn we ook makers geworden.” Iedereen haar en zijn eigen videoproductiehuisje!

Rommelig en wiebelig

Elisabeth houdt ons voor dat video bereik creëert. Dit werkt goed voor alle soorten ondernemers, en het werkt nog beter als je het regelmatig doet. Het bedrijfsleven heeft dit ontdekt en maakt er in toenemende mate gebruik van: ‘een filmpje erbij’ ondersteunt je boodschap; bovendien vinden mensen bewegend beeld leuk. Daar komt bij: bezoekers van je website die jou al een keer hebben gezien, ook al is dat in een filmpje, hebben het gevoel dat ze je kennen.

“Het is helemaal niet moeilijk,” zegt Elisabeth, “en het hoeft niet perfect. Een beetje rommelig en wiebelig is juist geloofwaardiger.” Je hebt nodig: een selfiestok, liefst met pootjes, en een los microfoontje.

Hoe zet je video in?

Er zijn ontelbare ideeën: je kunt nieuwe klanten welkom heten, nazorg bieden, informatie geven, iets over jezelf vertellen, iets vertellen wat je hebt meegemaakt, en meer. Elisabeth adviseert om filmpjes niet op de ‘about’ pagina te zetten; “juist niet! Een video moet op de homepage!” Belangrijke tip: niet naar het schermpje kijken, dus naar jezelf op beeld, maar in de lens. Dat is dat kleine gaatje aan de zijkant. Dan kijk je je bezoeker echt aan.

Maar wat vertel je dan?

Je kunt nuttige dingen vertellen vanuit je eigen expertise, een beetje kennis weggeven eigenlijk. Je hoeft niet meteen iets te koop aan te bieden; hé, dat is handig / leuk / interessant, dat moet ik eens onthouden / bookmarken – dat is wat kijkers moeten denken.

Vertel iets wat een kijker kan doen of beantwoord een veel gestelde vraag; dat verhoogt meteen je vindkans in Google. Wat je zelf erg vanzelfsprekend vindt, of juist zeer oninteressant, kan een ander juist erg helpen – en helpen, daar gaat het om.

Sterk begin

Belangrijk is een sterk begin. Stel bijvoorbeeld een vraag of laat iets zien, iets wat de aandacht trekt en vasthoudt. Kom daarna meteen to the point, want de hedendaagse kijker heeft geen geduld om te wachten tot het moment suprême op het eind.

Vriendelijke afsluiting

Sluit af met een leuke, vriendelijke call to action. Mensen willen over het algemeen best iets terugdoen als jij hen zojuist iets van waarde hebt laten zien. Of geef een tip, bijvoorbeeld: ‘als je weer eens in Utrecht op de Oudegracht bent, kijk dan eens omhoog, naar de prachtige geveltjes!’ Of ‘zorg er dus voor dat je altijd een reservebatterij bij je hebt!’

Oefenen

Na Elisabeths inspirerende bijdrage mochten we zelf een tijdje oefenen. U begrijpt, er werd veel gelachen en het bleef nog lang gezellig aan de ontbijttafel.