30-11-2022 Rotterdamse vergezichten

The CoolTower – met die naam werd de indrukwekkende nieuwbouw in de Rotterdamse binnenstad in de markt gezet. “Maar sinds een tijdje noemen we hem liever Cooltoren,” zegt Karin, “want het werd op z’n Engels uitgesproken, en dat klinkt als koeltoren. Daar is het gebouw te mooi voor!” De toren is simpelweg vernoemd naar de Coolsingel, de belangrijkste (en drukste) verkeersader in het Rotterdamse centrum, aan de voet van de toren. Met kool heeft dit niets te maken; Cool was een buurtschapje dat daar lag; de stad kocht het aan in de zestiende eeuw.

Helm en veiligheidsschoenen

Cool is dit nieuwe landmark zeker wel, en Karin weet er alles van, want zij werkt als office manager op de bouw. “In de keet,” verduidelijkt ze, “dus ik heb altijd mijn helm en mijn veiligheidsschoenen bij me.”

Hoogste woongebouw

De Cooltoren staat midden in het toch al drukke stadscentrum, op een inbreidingslocatie. Het is ’t hoogste woongebouw in het centrum, ruim 150 meter hoog. Wie bedenkt zoiets? In grote lijnen gaat het zo: een bouwplan wordt bedacht door een partij met geld, meestal een projectontwikkelaar. Vervolgens brengt een architect het idee in beeld. Een constructeur rekent dit ontwerp grondig door en beoordeelt of het te realiseren is op de gekozen plek. Een installateur kijkt of het ontwerp op een verantwoorde manier van kabel- en leidingwerk kan worden voorzien. Ten slotte wordt er een aannemer gezocht die het plan gaat uitvoeren. In 2018 was dit traject doorlopen, want toen startte de bouw.

Logistieke uitdaging

Vanaf het begin is de realisatie een enorme logistieke uitdaging geweest. De fundering gaat zo’n 55 meter diep, en heien mocht niet, want de naaste buurman is het Oogziekenhuis. Daarom werden de palen geschroefd. Wie wel eens in het centrum van Rotterdam komt, weet hoe druk het er is. Een enorm probleem voor de aanvoer van materiaal en materieel! Om de overlast zo beperkt mogelijk te houden, werden veel onderdelen op de bouwplaats gemaakt.

Woongebouw

De toren heeft bijna driehonderd appartementen, verdeeld over vijftig etages. Het kleinste appartement heeft een woonoppervlak van 62 m2 en kostte drie jaar geleden, toen de verkoop begon, zo’n € 300.000. Op de vier bovenste etages vinden we vier penthouses, elk 421 m2 groot, met buitenruimte en een eigen lift. Deze woningen gingen voor € 3 miljoen in de verkoop. “Het kost wat, maar dan hebbie ook wat,” zeggen de Rotterdammers.