De leden van Half Acht stellen met elkaar een jaarprogramma samen. Regelmatig krijgt een van de leden de vloer, om iets uit de eigen beroepspraktijk te vertellen. Vanmorgen is dat Dunja Hoejenbos.
Kleine organisaties hebben vaak niet zo’n duidelijk marketingplan. Bijna alle bedrijven hebben wel een website; een foldertje is er soms ook wel. Een doordachte visie zit daar echter vaak niet achter – die expertise is niet in huis.
Als deskundige op het gebied van marketing en communicatie onderzoekt Dunja wat een opdrachtgever wil, zowel op korte als op lange termijn. Daarvoor houdt zij de ontwikkelingen op haar vakgebied goed bij, maar ze volgt ook de actualiteit. Overheidsbeleid heeft immers grote invloed op ondernemersbeleid!
Voor een opdrachtgever, een middelgrote speciaalzaak in de tuin- en buitenrecreatiebranche, verdiepte zij zich in wat bezitters van tuinen bezighoudt. Wat willen zij met hun tuin? Welke soorten tuinen zijn er? Zijn er modetrends op tuingebied? ‘Zelf heb ik wel een tuintje,’ vertelt Dunja, ‘maar een tuinendeskundige kun je mij niet noemen.’ Het bestuderen van deze nieuwe informatie kostte dan ook veel tijd. Dunja heeft voor deze opdrachtgever een nieuw concept ontwikkeld, zoveel mogelijk aansluitend bij wat de klant zelf al had bedacht. ‘Eigen inbreng van een bedrijf moet je niet afschieten,’ vindt ze.
Na een succesvolle presentatie ging de campagne van start. Trots: ‘Binnenkort verschijnt de eerste brochure die ik heb gemaakt in een miljoenenoplage, huis-aan-huis verspreid in het verzorgingsgebied van mijn opdrachtgever.’ Helaas is dat niet in de regio Utrecht; jammer – nu krijgen wij die mooie brochure niet in de bus!
Aan zo’n opdracht kun je meestal nog wel een vervolg koppelen, vertelt Dunja, want een nieuw concept moet vaak ook online worden geïmplementeerd. Dat moet de klant echter dan wel willen, en ook dat kost dan weer (veel) tijd.
Dunja’s advies: Bereid je altijd uitstekend voor! Een gedegen voorbereiding is veel werk; er gaan veel uren in zitten die je in redelijkheid niet in rekening kunt brengen. Toch is er wat haar betreft nog nooit een minuut voor niets besteed.



