10-12-2016 Kus!

Elly van der Heide, vanmorgen gast aan onze ontbijttafel, heeft een interessant verhaal te vertellen over neuromarketing. Daarmee pas je medische technieken en inzichten uit de neurowetenschap toe in de marketing. Beïnvloeding op onbewust niveau is het doel, en meestal ook het gevolg.

Hoe werkt dat? ‘Het mag wel als bekend verondersteld worden dat ons brein uit drie lagen bestaat,’ stelt Elly, ‘het oudste deel is het reptielenbrein. Met dat gedeelte reageren wij impulsief.’ Het voert wat ver om hier helemaal uit te leggen hoe dat werkt, maar wie het heel precies wil weten, klikt hier.

In marketingtermen zou je kunnen zeggen dat de koopknop zich in ons reptielenbrein bevindt. Het is heel nuttig om te weten dat dit deel van onze hersenen niet zoveel factoren tegelijk kan overzien – zeven is zo’n beetje het maximum. Om die redenen vinden wij het zo moeilijk om te kiezen! Oplossing: bied gewoon niet veel keus. Het een of het ander? Koffie of thee? Klaar.

Hiermee hebben wij meteen een valkuil van veel ondernemers te pakken: een ondernemer wil zijn en haar potentiële klanten juist veel keus bieden.

Over neuromarketing is veel interessants te vinden via deze link.

Inrichting website

Bijna allemaal hebben wij een website – daarmee zijn we vindbaar. Enkelen van ons blijken zelfs ook iets aan onderhoud van de site te doen. ‘Bedenk vooraf wat je graag wilt dat bezoekers van jouw site gaan doen,’ adviseert Elly. Wil je dat ze iets gaan kopen? Wil je dat ze om meer informatie vragen? Zorg ervoor dat de website een ‘call to action’ bevat, bijvoorbeeld een knop waarop bezoekers kunnen klikken. Je moet het mensen gemakkelijk maken.

Bezoekers van jouw website kennen jou meestal niet en weten niet of zij met jou de keuze maken voor een betrouwbare partij. Vraag bestaande klanten dan ook om reviews. Mensen zijn nu eenmaal gevoelig voor wat een ander ergens van vindt. Elly geeft ons de suggestie mee om tevredenheidsgarantie te geven: niet goed? Geld terug! Mensen willen graag het gevoel hebben dat zij hun geld niet kwijt zijn als het onverhoopt misloopt met de samenwerking.

Kus je potentiële klanten eens wat vaker, zegt Elly, kiss! Keep It Short and Simple!