19-05-2021 Arnoud Griffioen over turnaround management

Dagvoorzitter Ingrid de Kleuver

Vandaag was Ingrid de Kleuver dagvoorzitter op onze ontbijtbijeenkomst. Ingrid had Arnoud Griffioen uitgenodigd om een presentatie te houden over turnaround management. Er is een inhoudelijke link tussen hen: Ingrid is uitvaartondernemer en Arnoud probeert te voorkomen dat bedrijven overlijden.

Gastspreker Arnoud Griffioen

Arnoud wilde op jonge leeftijd arts op de Spoedeisende Hulp worden. Eigenlijk is hij dat nu, maar dan voor bedrijven. Hij werkt als interim CFO, vooral voor bedrijven die weer beter gemaakt moeten worden. Hij is overigens op dit moment werkzaam bij een hotelketen waar hij juist moet gaan bouwen op een gezond fundament.

Waarom turnaround management?

Het nut van turnaround management illustreert Arnoud met een advertentie uit 1995 van het bedrijf Radio Shack. In de advertentie worden allerlei apparaten aangeboden die niet meer bestaan. De functies van al die apparaten komen nu terug in één apparaat, slechts 12 jaar na deze advertentie; de smartphone. En Radio Shack bestaat ook niet meer.

Waarom gaan bedrijven failliet?

De oorzaken kunnen worden onderverdeeld in thema’s. Bij het thema Marketing & Strategie is het ontbreken van unique selling points een belangrijke oorzaak. Daarmee geconfronteerd heeft Arnoud in het verleden ook wel even moeten nadenken over zijn eigen usp’s.

Illustratief voor oorzaken in het thema Management Team is de bekende documentaire over energiegigant Enron. Heel lang leek Enron van de buitenkant een mooi bedrijf. Maar Enron gaf meer geld uit dan er binnenkwam en pleegde zware fraude. Een mooi staaltje mismanagement.

De film Moneyball (echt gebeurd en een aanrader) is in het thema Management Informatie een mooi voorbeeld van hoe het wel moet. Het management van een honkbalclub focust op de statistieken van betaalbare spelers bij andere clubs. Zo weet de club tegen geringe kosten goede spelers te kopen en daarmee uitzonderlijke resultaten te boeken.

De oorzaken in het thema Economie zijn moeilijker te sturen. Deze vallen in de categorie “shit happens”. Wel kun je proberen hierop zo goed mogelijk voorbereid te zijn.

“Assumption is the mother of all fuck ups”

Er zijn signalen, vóór een faillissement. Het bedrijf komt uiteindelijk in een liquiditeitscrisis. Maar daaraan voorafgaand is er al een crisis in de winst. En nog daarvoor is er een assumptiecrisis, een crisis in de aannames. Arnoud heeft eens gesproken voor leden van een branchevereniging, waarvan de bedrijven door digitalisering zwaar weer mochten verwachten. Iedereen was het erover eens dat een aanzienlijk gedeelte van de bedrijven tien jaar later niet meer zou bestaan. Maar niemand kon zich voorstellen dat zijn eigen bedrijf het niet zou overleven.

Hoe beperk je de kans op een faillissement?

Neem niets aan, blijf jezelf continu allerlei vragen stellen. De ultieme vraag is: ”Wordt uw onderneming gemist … als ze er morgen niet meer is?”.

… een aandachtspuntje! Wij kijken terug op een levendige en zeer leerzame inleiding van Arnoud.

Turnaround manager Arnoud Griffioen Turnaround management en aannames